داستان موفقیت پروژه BPMS شرکت آبفا از زبان خانم فرزانه دانشمند

مارس 6, 2016

AMN_9399

شرکت آب و فاضلاب شیراز یک شرکت پروژه محور است که وظیفه ی احداث شبکه آب و فاضلاب برای شیراز و شهرهای اطراف را دارد. مشکل این شرکت این بود که نمی توانست پروژه های خود را اولویت بندی کند زیرا توسعه ی شهری سریعتر از توسعه ی زیرساخت جلو می رفت و به بحران برخورده بود, مردم از وضع موجود بسیار ناراضی بودند که باعث ایجاد تجمعاتی نیز شده بود. مشکلات اساسی شامل:

  • تحریم ها که باعث فسخ قرارداد پیمانکاران خارجی و رها کردن ناتمام پروژها شده بود.
  • تجهیزات فرسوده که برای تامین آنها تامین کننده داخلی وجود نداشت و از طرف تامین کنندگان خارجی نیز تحریم شده بود.
  • کاهش نقدینگی که شامل کاهش بودجه جاری و عمرانی سازمان بود.
  • منابع آب استان و آبهای زیر زمینی بسیار کاهش یافته بود بطوری که منجر به بحران آب شده بود.
  • انجام پروژه های بی کیفیت که به علت کیفیت پایین کالاها و تجهیزات و مشکلات پیمانکاران هزینه ها افزایش می یافت.

برای اصلاح فرآیند ها ما مشکلات را در چهار حوزه تقسیم کردیم:

1.مدیریت پروژه     2. اولویت بندی پروژه     3. شناسایی و انتخاب صحیح پیمانکاران و مناقصات   4. بهره وری پروژه

  • باید برای پروژه اولویت بندی داشته باشیم مخصوصا در شرایطی که منابع مالی کم است، برای انجام آن از بهترین افراد استفاده کنیم و در نهایت برنامه ریزی داشته باشیم که با همین منابع مالی کم پروژه بهره ور باشد.
  • اولویت بندی را به اینصورت حل کردیم که، در دنیا فرآیندی به نام Portfolio Management (مدیریت سبد پروژه ها) وجود دارد. در این زمینه بالغ بر 300 جلسه کارشناسی با تیم های مختلف کارشناسی برگزار کردیم و با روش های جهانی و شرایط شرکت آبفا روش جدیدی برای سبد اولویت بندی و برنامه ریزی پروژه ایجاد شد.
  • فرآیند مناقصات شرکت و ارزیابی پیمانکاران را کاملا متحول کردیم به این ترتیب که 19 روش برگزاری مناقصه طبق کتاب قانون مناقصات را به آن ها شناساندیم و از ظرفیت های خود استان برای انتخاب پیمانکاران استفاده شد.

شرح فعالیت: برای اجرای پروژه,مطالعات محیطی که شامل بازدید از تصفیه خانه، شبکه فاضلاب و …بود انجام شد و همچنین پروسه و فرآیند بخش مناقصه و نقشه برداری و انجام پروژه و همه واحدهای درگیر فرآیند مشاهده و مصاحبه شدند، بعد از جمع آوری اطلاعات فرم ها و روشهای موجود را کارشناسی کردیم و به مطالعه مدلهای مرجع داخلی و خارجی پرداختیم و در نهایت با توجه به قوانین فرآیندهای جدیدی را ایجاد کردیم که قبلا نداشتند could be)) ,و یا فرآیندها را با توجه به امکانات و قوانین بهبود بخشیدیم.

نتیجه : پروژه ما در کل شبکه مهندسی آب و فاضلاب کشور به عنوان بهترین پروژه مطالعه بهبود فرآیند شناسایی شد و شرکت مهندسی آب و فاضلاب مدل ما را به عنوان best practice به تمام آبفاها داد که در حال حاضر 64 شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی از این مدل استفاده می کنند. عنوان کار مطالعاتی  ما نقشه راه توسعه ICT در حوزه ی طراحی شبکه آب و فاضلاب شد. جزییات نقشه ی ایجاد شده در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت تا توسط این شرکت در مناقصه شرکت کند تا توسط پیمانکار اجرایی شود. در این راستا کمیته ی فرهنگ سازی ایجاد شد تا به بخش های مربوطه نقشه راه را ابلاغ کند که در قالب سیاست های زیر می باشد:

  1. سیاست برگزاری مناقصات    2. سیاست تعریف شناسنامه پروژه   3. سیاست اطلاعات مکانی در GIS

مرحله بعد اینکه نقشه راه در غالب بسته نرم افزاری اجرایی شود.

نتایج اصلی: فرآیند ها شفاف و منظم شد، شرح وظایف گم شده مشخص شد، نرم افزارها یکپارچه شدند.

متدلوژی ریتم : روش یکتای توسعه معماری که توسط آقای جلالی و جوادی به جود آمد از سال 1389 توسط شرکت پویان در چند پروژه استفاده گردید اما تغییرات زیادی در آن ایجاد شد که مهمترین آن نزدیک شدن مدل به IT بود.