داستان موفقیت پروژه یاتا

مارس 8, 2016

یاتا یک نام تجاری که تحت عنوان تخصصی پست ترکیبی ارائه شد. پست ترکیبی ایده ای بود که از سال 1388 بهانه تاسیس شرکت پیک فرزانه پویان بود. اتحادیه جهانی پست (UPU) در راستای مدرنیته و پیشرفته کردن پست تمام 176 کشوری که پست ملی دارند از آنها می­خواهد با ترکیب پست سنتی و تجارت الکترونیک و بازاریابی پست هایبرید را گسترش دهند تا سرویس های جدیدی ارائه شود.

در این راستا یاتاپست 19 سرویس دیگر را در برنامه کاری خود دارد که در حال حاضر دو سرویس را ارائه داده است:

1-تجارت الکترونیک بدون مرز

2-بازاریابی مستقیم یا پست مستقیم

از آنجایی که هایبرید پست تحول عظیمی در سیستم پست کشور محسوب می شود نیاز به سرمایه گذاری بزرگی داشت و به همین دلیل از سال 88 به دلیل نداشتن بودجه برای انجام پروژه و همچنین بحران اقتصادی کشور پروژه با سرعت کندی در حال انجام بود تا اینکه در سال 1392 خط تولید نرم افزاری که توسط آقای عباسی راه اندازی شده بود و با استفاده از داده هایی که داشتیم  پروژه را تا حدود 20 درصد با سرمایه گذاری خودمان  پیش بردیم و همزمان با پست در این مورد مذاکره کردیم که در همان ابتدا آقایان مهری و نجاری (مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره پست) از این پروژه بسیار استقبال کردند اما نیاز به سرمایه گذار باعث شد که بعد از مذاکره با سرمایه گذاران مختلف با شرکت سرمایه گذاری ساختمان سازی عظام که در صنعت خودر، توریسم، نفت و… سرمایه گذاری کرده بود و تصمیم داشت در سال 92در صنعت IT  سرمایه گذاری کند، به توافق برسیم و درنهایت مثلثی  طبق مدل زیر شکل گرفت:

اولین سامانه اینترنت خرید از سایت های بزرگ مثل ebay با کارت های عضو شتاب را فعال کردیم و ثابت کردیم که تجارت الکترونیک محدود به داخل کشور نیست و توانستیم با فن آوری اطلاعات بین e-commerce  خودمان و یک  e-commerce بین المللی دیگر مثلebay  ارتباط برقرار کنیم و در همان ابتدا موجودی کالای ما بالغ بر 1 میلیون کالا شود.

در مورد پست مستقیم به اینصورت بود که در120000 گشت پستی در کشور داده های سه بعدی داشتیم یعنی در این نقاط میدانستیم چه تعداد خوانوار، چه تعداد کارگاه خصوصی و چه تعداد سازمان دولتی وجود دارد. هدف سرویس پست مستقیم استفاده از اطلاعات پست برای تمام متقاضیانی که درخواست ارسال پیام به صورت مستقیم  و موثر به هدف خاصی را داشتند بود. در نهایت به دلیل اینکه پست تنها سازمانی است که در دنیا می تواند به دوردست ترین نقطه دنیا بسته ای را برساند ودر مورد سرویس دوم با توجه به شبکه پخش مویرگی و دیتابیس اماکن پستی توانستیم تجارت الکترونیک و پست مستقیم را در یاتا توسعه دهیم.