نشست فعالان حوزه علم وفناوری استان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار فارس در پارک علم وفناوری فارس

می 2, 2016

نشست فعالان حوزه علم وفناوری استان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار فارس، مدیر کل دفتر امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی استان فارس در محل سالن اجلاس پارک علم وفناوری فارس بر گزار شد.

1

در ابتدای این نشست، دکتر فرید مُر، رئیس پارک علم وفناوری فارس، ضمن خوش آمد گوئی، به تشریح اقدامات صورت گرفته در پارک علم وفناوری فارس پرداخت.عضو پیوسته فرهنگستان علوم با اشاره به وجود 4 مرکز رشد تخصصی و 8 مرکز رشد اقماری در پارک علم وفناوری فارس، ظرفیتهای موجود در این پارک را جهت حمایت از موسسات دانش بنیان کافی ندانسته و خواستار حمایتهای بیشتر مسئولین در جهت افزایش فضای زیربنائی و فیزیکی در پارک فارس شد.

در ادامه این نشست دکتر خسرو پیری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند راهبردی پارک های علم وفناوری با هدف تبیین ماموریت ماموریتها و برنامه های اجرائی این مراکز در این دفتر نهائی شد.

وي اظهار كرد:‌بر مبناي اين سند، از تبديل دانشگاه ها به دانشگاه هاي كارآفرين و افزوده شدن ماموريت فناوري به ماموريت هاي آموزشي دانشگاه ها حمايت مي شود تا اين مراكز آموزش عالي، ايده ها را به محصولات نوآور تبديل كنند.هم چنین استاندر فارس در این نشست، ضمن برشمردن پتانسیل های بالای استان فارس در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، گردشگری، کشاورزی و صنعت به اهمیت جایگاه پارک علم وفناوری فارس در این استان اشاره کرده و بیان داشتند: بایستی این پارک علمی از جهات مختلف حمایت و مورد توجه قرار گیرید.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري نیز در این نشست با بيان اين كه هم اينك 38 پارك علم و فناوري در كشور فعاليت دارند، گفت:‌اين وزارتخانه به دنبال ايجاد پارك هاي خصوصي علم و فناوري در كشور است.دكتر محمد فرهادي افزود:‌ متقاضياني براي تاسيس پارك هاي خصوصي علم و فناوري درخواست خود را ارائه كرده اند و جهت گيري وزارت علوم براي تحقق اين امر است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه تبديل دانش به ثروت ماموريت پارك هاي علم و فناوري است گفت:‌ از ميان افزون بر دو هزار شركت دانش بنيان كشور، بيش از 585 شركت دانش بنيان در پارك هاي علم و فناوري كشور مستقر هستند.

فرهادي با اشاره به فعاليت مراكز مختلف رشد فناوري در پارك هاي علم و فناوري گفت:‌ از آنجا كه همه علوم انساني، تئوري نيست و بسياري از علوم اين حوزه كاربردي است و بايد در محيط هاي صنعتي به كار گرفته شوند و از اين رو،‌ نيازمند ايجاد مراكز رشد علوم انساني در كشور هستيم.وي ادامه داد:‌تجاري سازي محصولات،‌ نيازمند به كارگيري علوم انساني است و در صدد ايجاد اين مراكز رشد هستيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با تاكيد بر ضرورت تحقق دانشگاه هاي كارآفرين در كشور گفت:‌ارتباط دانشگاه ها و پارك هاي علم و فناوري در كشور تسهيل خواهد شد.وي همچنين اظهار كرد:‌كارگروه پژوهش و فناوري به بزودي در استان ها به رياست استاندار تشكيل مي شود.

فرهادي با تاكيد بر زمينه سازي فعاليت شركت هاي دانش بنيان گفت:‌ بايد در مناقصه هاي دستگاه ها، اولويت به شركت هاي دانش بنيان داده شود.

AMN_9481
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه در ثبت اختراع عقب هستيم و در سال 94 افت نسبي داشته ايم، اظهار كرد: اين همه كارفناورانه و خوب در كشور بايد مراحل ثبت و تاسيس شركت براي تحقق آنها طي شود.

فرهادي از فعاليت هاي دانش بنيان به عنوان پايه و اساس تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي ياد كرد و گفت:‌ بايد براي تامين نيازهاي كشور و حل مشكلات از شركت هاي دانش بنيان حمايت كنيم.

وي ادامه داد:‌بر اين باور هستيم كه دولت بايد براي حمايت از فعالان عرصه علم و فناوري تسهيلات بگذارد و امكانات و حمايت از شركت هاي دانش بنيان داشته باشد اما توقع داريم كه بايد شاهد سرمايه گذاري بخش خصوصي نيز باشيم.

همچنین در این نشست  شرکت دانش بنیان پیک فرزانه پویان که مستقر در پارک علم وفناوری فارس است،  نمونه محصول و اقدامات انجام داده  در زمینه نرم افزارهای سفارشی را به نمایش گذاشته و به تشریح آن پرداخت که مورد استقبال میهمانان قرار گرفت.